آب رادیاتور دیزل ژنراتور : راهنمای استفاده

آب رادیاتور دیزل ژنراتور
4/5 - (3 امتیاز)

آب  این مایه حیات که حتی می‌توانیم بگوییم تمامی موتور های دیزل ژنراتور نیز برای کارکرد خود به آن نیاز دارند. و بدون وجود این مایع هیچ دیزل ژنراتوری نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. ما در این مقاله به بررسی کامل آب رادیاتور دیزل ژنراتور خواهیم پرداخت.

آب رادیاتور دیزل ژنراتور چیست؟

آب رادیاتور، که با نام مایع خنک کننده نیز شناخته می شود، نقش حیاتی در سلامت و عملکرد صحیح دیزل ژنراتور ایفا می کند. همانطور که می دانید، موتور دیزل ژنراتور در هنگام کار، گرمای زیادی تولید می کند. این گرما  در صورتی که کنترل نشود، می تواند به آسیب جدی موتور و در نتیجه، توقف کار دیزل ژنراتور منجر شود. اینجا است که نقش آب رادیاتور  مهم می شود.

آب با گردش مداوم در موتور، گرمای تولید شده را جذب کرده و به رادیاتور منتقل می کند. رادیاتور نیز با تبادل گرما با هوای محیط، وظیفه خنک کردن آب رادیاتور را بر عهده دارد. به این ترتیب، آب رادیاتور به عنوان یک واسطه عمل کرده و از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند.

انواع آب رادیاتور دیزل ژنراتور

شاید برایتان جالب باشد بدانید که همه مایعات برای ایفای نقش آب رادیاتور مناسب نیستند. در دیزل ژنراتورها با دو نوع اصلی آب رادیاتور سر و کار داریم:

  • آب معمولی: به نظر می رسد که استفاده از آب معمولی به عنوان آب رادیاتور، راه حل ساده و کم هزینه ای باشد. اما این تصور کاملا اشتباه است! آب معمولی و به تنهایی نقطه جوش پایین تری نسبت به ضد یخ دارد و زودتر به جوش می آید. از طرف دیگر، آب معمولی خاصیت ضد زنگ زدگی ندارد و می تواند باعث خوردگی و فرسودگی اجزای موتور شود. به همین دلایل، استفاده از آب معمولی به عنوان آب رادیاتور دیزل ژنراتور به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • ضد یخ: ضد یخ نوعی مایع خنک کننده است که از ترکیب آب، اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول، به همراه بسته های افزودنی ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی ساخته می شود. ضد یخ در مقایسه با آب معمولی، نقطه جوش و نقطه انجماد بالاتری دارد.

بنابراین نیاز است تا ترکیبی از این دو برای مایع خنک کننده داخل رادیاتور در نظر گرفته شود. و نسبت این دو معمولا 60 تا 70 درصد آب و 30 تا 40 درصد ضدیخ می‌باشد.

ما شدیدا توصیه می‌کنیم از آب تقطیر شده یا با املاح و موارد معدنی زیر 100 برای این‌کار استفاده نماید، چرا که آبهای دارای ناخالصی زیاد به مرور زمان باعث تشکیل رسوب و گرفتگی در شبکه رادیاتور  شده و هزینه سرویس و تعمیر  را به لیست مخارج شما اضافه خواهد نمود.

عملکرد آب رادیاتور در دیزل ژنراتور

آب رادیاتور  این گونه عمل خنک سازی موتور را انجام می دهد:

  1. گرم شدن: موتور دیزل ژنراتور در هنگام کار، گرمای زیادی تولید می کند. این گرما ناشی از احتراق سوخت و اصطکاک قطعات متحرک موتور است.
  2. جذب گرما: آب رادیاتور در حال گردش در داخل موتور، گرمای تولید شده را جذب می کند. این گرمای جذب شده، دمای آب رادیاتور را افزایش می دهد.
  3. انتقال گرما: آب رادیاتور گرم شده از طریق شیلنگ های مخصوص به رادیاتور منتقل می شود. رادیاتور معمولا در قسمت جلویی دیزل ژنراتور قرار دارد.
  4. خنک شدن: در رادیاتور، آب رادیاتور گرم با هوای خنک محیط تماس پیدا می کند. پره های نازک رادیاتور، سطح تماس آب رادیاتور با هوا را افزایش می دهند و به خنک شدن سریع تر آن کمک می کنند. در این فرآیند، گرمای ذخیره شده در آب رادیاتور به هوای محیط منتقل می شود.
  5. بازگشت به موتور: آب رادیاتور خنک شده از طریق شیلنگ های دیگری به موتور باز می گردد. این چرخه به طور مداوم در حال تکرار است و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند.

نکات نگهداری از آب رادیاتور دیزل ژنراتور

همانطور که می بینید، آب رادیاتور دیزل ژنراتور نقش بسیار مهمی در سلامت و عملکرد دستگاه دارد. و نیاز به بازدید و مراقبت دارد که  اینجا به چند نکته مهم در این زمینه اشاره می کنیم:

  • سطح آب رادیاتور را به طور مرتب بررسی کنید: سطح آب رادیاتور باید همیشه بین علامت های حداقل و حداکثر روی مخزن رادیاتور باشد. کمبود آب رادیاتور می تواند به گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب جدی به آن منجر شود.
  • آب رادیاتور را به طور مرتب تعویض کنید: به طور کلی، هر 2 تا 3 سال یا طبق دستورالعمل سازنده دیزل ژنراتور، باید آب رادیاتور را تعویض کنید. با گذشت زمان، خواص ضد یخ و ضد زنگ زدگی آب رادیاتور ضعیف می شود و دیگر نمی تواند به طور موثر موتور را خنک کند.
  • از ضد یخ با کیفیت بالا استفاده کنید: از ضد یخ با کیفیت بالا و مطابق با مشخصات موتور دیزل ژنراتور خود استفاده کنید. ضد یخ های نامرغوب می توانند به مرور زمان باعث خوردگی و فرسودگی اجزای موتور شوند. ما ضد یخ اسپیدی  تولید شرکت نفت سپاهان را که به صورت 4 لیتری و بشکه به فروش می‌رسد را پیشنهاد می‌کنیم.
  • سیستم خنک کننده را به طور مرتب بررسی کنید: به طور مرتب نشتی، زنگ زدگی و خوردگی در سیستم خنک کننده را بررسی کنید. هر گونه ایراد در سیستم خنک کننده می تواند به عملکرد صحیح آب رادیاتور و خنک شدن موتور آسیب برساند.
  • از خدمات یک متخصص استفاده کنید: برای انجام سرویس های دوره ای و عیب یابی سیستم خنک کننده، از خدمات یک متخصص مجرب استفاده کنید.

عیب یابی مشکلات آب رادیاتور دیزل ژنراتور

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور خود،

  • گرم شدن بیش از حد موتور: گرم شدن بیش از حد موتور می تواند نشانه کمبود آب رادیاتور، نشتی در سیستم خنک کننده، خرابی ترموستات یا فن رادیاتور باشد.
  • نشتی آب رادیاتور: نشتی آب رادیاتور می تواند از شیلنگ ها، اتصالات، واشرها یا پمپ آب باشد. لکه های آب یا بخار آب در اطراف موتور می تواند نشانه نشتی باشد.
  • زنگ زدگی و خوردگی: زنگ زدگی و خوردگی در سیستم خنک کننده می تواند به دلیل استفاده از آب معمولی یا ضد یخ نامناسب باشد.

عواقب بی توجهی به آب رادیاتور دیزل ژنراتور

بی توجهی به آب رادیاتور دیزل ژنراتور و عدم مراقبت از آن می تواند عواقب ناگواری برای دستگاه شما به همراه داشته باشد. گرم شدن بیش از حد موتور می تواند به قطعات داخلی موتور مانند سیلندرها، پیستون ها و واشرها آسیب برساند. در موارد شدید، باعث از کار افتادگی کلی دستگاه و ایجاد هزینه های بی شمار به موتور دستگاه شود.

انتخاب ضد یخ مناسب برای دیزل ژنراتور

همانطور که گفتیم، ضد یخ یکی از اجزای اصلی آب رادیاتور دیزل ژنراتور است و انتخاب نوع مناسب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در هنگام انتخاب ضد یخ، به سه  نکته کلیدی باید توجه کنید:

  • کیفیت ضد یخ: از ضد یخ با کیفیت بالا و مطابق با مشخصات موتور دیزل ژنراتور خود استفاده کنید. ضد یخ های نامرغوب می توانند به مرور زمان باعث خوردگی و فرسودگی اجزای موتور شوند.
  • نسبت اختلاط آب و ضد یخ: به نسبت اختلاط آب و ضد یخ که توسط سازنده دیزل ژنراتور توصیه شده است، توجه کنید. این نسبت معمولا بین 30 تا 50 درصد است.
  • از مخلوط کردن ضد یخ های مختلف خودداری کنید: مخلوط کردن ضد یخ های مختلف با یکدیگر می تواند باعث واکنش های شیمیایی ناخواسته و آسیب به موتور شود.

استفاده از ضد یخ بیش از حد می تواند نقطه انجماد آن را افزایش دهد و در دماهای پایین تر، به جای خنک کردن موتور، باعث یخ زدن آن شود. از طرف دیگر، استفاده از ضد یخ کم نیز می تواند خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی آن را ضعیف کند.

5 1 رای
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حاجی زاده
امتیاز شما :
     

برای رسوب زادیی و گرفتگی داخل رادیاتور چه پیشنهادی دارید؟

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x