کاربرد گاورنر
گاورنر (به انگلیسی: Governor) وظیفه تنظیم خودکار سوخت دیزل ژنراتور را برعهده دارد.
گاورنر ها به 4 بخش مختلف (مکانیکی، سرعت هیدرولیکی، پنوماتیک و الکترونیکی) دسته بندی میشوند.
گاورنر مکانیکی
عنصر سنجش گاورنر مکانیکی یک قطعه یا توپ سریعالسیر است که مستقیماً محرک را تحت فشار قرار میدهد. ساختاری ساده و کارایی قابل اعتمادی دارد و بدین منظور به طور گستردهای در موتورهای دیزلی با قدرت متوسط و کم استفاده میشود.
گاورنر سرعت هیدرولیکی
گاورنر فشاری از قطعه سریعالسیر به عنوان یک عنصر القایی برای فشار پیستون برای اداره کمککننده هیدرولیکی استفاده میکند. این گاورنر دارای عناصر القایی کوچک و تنوع بسیار بالا هستند.
از چند سری ابعاد میتوان برای رفع نیازمندیهای ده ها تا ده هزار موتور دیزلی استفاده کرد. این گاورنر دارای پایداری خوبی، دقت تنظیم بالا و نیروی محرک بزرگ برخوردار است و به راحتی میتواند کنترل اتوماتیک موتور دیزل را تحقق ببخشد. اما ساختار پیچیدهای دارد، درخواست صنعتی آن بالا است و برای موتور دیزلی با قدرت بالا مناسب است.
گاورنر پنوماتیک pneumatic
گاورنر سیار از دیافراگم برای القای تغییر خلاء لوله ورودی استفاده میکند و سپس برای تقویت سازوکار تحریک استفاده میشود.
گاورنر از ساختار ساده و حساسیت بالایی در سرعت پایین برخوردار است، اما به دلیل نصب شیر دریچه گاز در لوله ورودی، قدرت آن کاهش مییابد. بنابراین فقط برای موتورهای دیزلی کم مصرف مناسب است.
گاورنر الکترونیکی
گاورنر الکترونیکی سرعت موتور دیزلی را به تغییر مقدار الکتریکی تبدیل میکند و پس از نمونه گیری و تقویت، محرک را کنترل میکند.
نوع الکترونیکی میتواند تأمین سوخت را قبل از تغییر سرعت موتور دیزل به شکلی واضح و دقیق تنظیم کند و بهرهوری موازی بدون تفاوت را تحقق خواهد کرد. بیشتر برای مجموعه ژنراتورهای دیزلی استفاده میشود.
گاورنر بر اساس محدوده سرعت به 3 نوع (تک برنامه ای، دوقطبی و سرعت کل) دسته بندی میشوند.
تک برنامهای :
یک گاورنر تک برنامهای تنها با سرعتی مشخص کار میکند (که معمولا این سرعت، همان سرعت کالبیره شده است). برای موتورهای دیزلی با سرعت ثابت مانند ژنراتور محرک، کمپرسور هوا، پمپ گریز از مرکز و غیره مناسب است.
دو قطبی:
گاورنری با سرعت دو قطبی تنها در مورد سرعت ایدهآل و سرعت کالیبره شده موتور دیزلی کار میکند.
به طور عمده در اتومبیلها ، برای حفظ ثبات در کار و جلوگیری از پرتاب خودرو یا به اصطلاح پرواز خودرو در سرعتهای بالا مورد استفاده واقع استفاده میشود و در مواردی دیگر، اپراتور برای تنظیم منبع سوخت در دریچه گاز کار میکند.
سرعت کل:
گاورنر کل دوره در محدوده سرعت موتور دیزلی کار میکند. بعد از اینکه اپراتور با توجه به نیاز عملیات، هرگونه سرعتی را انتخاب میکند ، گاورنر میتواند باعث شود موتور دیزل به طور پیوسته با سرعتی ثابت کار کند.
این نوع به شرط تغییرات مکرر بار، شرایط کار اپراتورها را به شدت بهبود میبخشد و همچنین کیفیت کار و راندمان تولید را نیز بهبود میبخشد.
منبع نوشتار اصلی: (دانلود پی دی اف در لینک زیر ) ترجمه از تیم تولید محتوای دیزل پارسیا
پرسشهای متداول در مورد گاورنر
گاورنر (به انگلیسی: Governor) وظیفه تنظیم خودکار سوخت دیزل ژنراتور را برعهده دارد
گاورنر ها بر اساس کارکرد به 4 بخش مختلف (مکانیکی، سرعت هیدرولیکی، پنوماتیک و الکترونیکی) و بر اساس محدوده سرعت به 3 نوع (تک برنامه ای، دوقطبی و سرعت کل) دسته بندی میشوند
[…] مکانیکی از جمله و خرابی های سنسور پیکاب یا گاورنر و یا مشکل در تنظیمات ECU دستگاه میتواند عامل بروز این […]